Frågor & svar

Här kan du söka och hitta svar på några av de vanligaste frågor vi brukar få från boende och styrelsemedlemmar.

Boende

Ja, vi erbjuder både ROT- och RUT-tjänster, se mer information under rubriken ”Våra tjänster” och underkategorin ”Hushållsnära tjänster” och gäller f n i Sundsvallsområdet med omnejd. Vår tekniksupporttjänst i hemmet erbjuds över hela landet, läs mer om våra övriga tjänster.

Det bör finnas information i din trappuppgång om telefonnummer för felanmälan av hiss dit du som boende ringer direkt och beskriver ditt ärende.

Det är alltid du som boende som ska anmäla detta direkt till ditt försäkringsbolags samarbetspartner för skadedjur. Du bör hitta info om vart du ska vända dig antingen via trapphustavlan i din förening eller på föreningens hemsida.

Anmälan till autogiro gör du enkelt via din internetbank. Uppge namnet på din bostadsrättsförening som betalningsmottagare. 

Kontakta kundtjänst på info@castor.se eller 060 12 80 00 så hjälper dem dig.

Avgiften är satt utifrån bostadsrättens andelstal enligt den ekonomiska planen. Andelstalet kan variera trots att ytan är densamma. Andelstalet sätts förutom ytan efter standard och läge. 

Föreningens stadgar reglerar vem som ansvarar för vad i föreningen, och visar där med vem som står för vilka kostnader. 

För att hyra ut sin lägenhet i andra hand behöver man först få ett godkännande från styrelsen. Här hittar du en blankett att fylla i för ansökan. Om din förening har teknisk förvaltning hos Castor så lämnas blanketten till Castor, annars överlämnas den till styrelsen för godkännande. 

Kontakta förvaltaren eller styrelsen för att få veta mer om  hur just din förening hanterar renoveringar. 

Ja, så länge du själv är folkbokförd och bor i lägenheten så får du det och behöver inget tillstånd från styrelsen. 

Om störningarna är ett återkommande problem, dokumentera vad som händer och kontakta styrelsen med en formell anmälan för vidare åtgärder. Vid allvarliga eller återkommande problem kan du även vända dig till kommunen eller söka juridisk hjälp om det behövs.

Nej, inget som kan förhindra framkomligheten vid brand får stå i vägen. Det gäller till exempel, barnvagnar, cyklar, skoställ eller kartonger. 

 

I vissa föreningar finns det tydligt reglerat i ordningsreglerna vad som är ok att ha i trapphuset.

Välkommen att mejla till förvaltaren för din bostadsrättsförening för att beställa nycklar eller taggar. Ange vilken förening du bor i, antalet nycklar eller taggar du behöver, samt det nummer som står på nyckeln eller taggen. Förvaltaren skickar en rekvisition till låsfirman, och du får ett mejl när det är dags att hämta ut dem. Nyckeln eller taggen tillverkas på plats vid ditt besök, och betalning sker direkt till låsfirman.

Styrelse

Nej, styrelseprotokollen är inte offentliga. Om en fråga om en enskild medlem behandlats på ett styrelsemöte har medlemmen i fråga rätt att få ta del av det ärendet om medlemmen begär det, genom ett protokollsutdrag eller att det meddelas honom/henne på annat sätt. I många föreningar informerar styrelsen medlemmarna om det som händer under året via sin hemsida eller infoblad.

Senast tre veckor efter stämman skall det justerade protokollet finnas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna. Medlemmen har således rätt att läsa igenom protokollet men föreningen har ingen skyldighet att kopiera protokollet och sätta upp i trappuppgångar eller dela ut det. Informationen från styrelsen till medlemmarna om det som händer under året kan i stället ske via hemsida eller infoblad.

Vid styrelsens sammanträden skall det föras protokoll som undertecknas eller justeras av ordföranden och den ledamot som styrelsen utser till det. Protokollen skall föras i nummerföljd och förvaras på betryggande sätt. (Se: EFL 6 kap 8 §). Kontakta eran handläggare för att få en exempelmall på ett styrelseprotokoll.

Gå till Login här på vår hemsida, därefter väljer du Castor styrelsewebb.

Kontakta oss så hjälper vi er att se över föreningens stadgar, vi har juridisk expertis för detta.

Hyresgästerna behöver informeras i god tid och även ges möjlighet att komma med synpunkter på den föreslagna hyran. Vi hjälper er med hyresförhandlingen för era hyresgäster, välkommen att kontakta oss. 

Styrelsen behöver fylla i en ändringsblankett och skicka in till oss. Ni hittar den här. 

Ja, kontakta föreningens ekonom hos oss så får ni mer information.

Här hittar du information om leverantörsfakturor.