Frågor & svar

Här kan du söka och hitta svar på några av de vanligaste frågor vi brukar få från boende och styrelsemedlemmar.

Boende

-Jag har lite olika frågor som rör den förening jag bor i/ska flytta till

-Många föreningar har en egen hemsida. Du kan alltid pröva att söka information där, annars är du alltid välkommen att kontakta Castor, tel: 060-128000 så hjälper vi dig.

-Jag har tappar bort min avi, vad ska jag göra?

Kontakta oss så hjälper vi dig med att skicka ut en ny avi. Du kan med fördel ansöka om e-faktura, då har du alltid din avi i din internetbank. Antingen kommer e-faktura upp som ett förslag när du betalar din avi, annars kan du söka efter Förvaltnings AB Castor 1 eller 2 bland e-faktura mottagare. Är du osäker på vilken mottagare du ska välja så kontakta din handläggare.

-Jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand, hur går jag tillväga?

-Du måste alltid ansöka om tillstånd hos styrelsen i din förening. Ansökningsblanketten hittar du under Dokument & Blanketter här på vår hemsida.

-Kan jag betala avgiften med e-faktura eller autogiro?

Ja, det kan du göra. E-faktura ansöker du om själv i din internetbank, första fakturan kommer från och med nästa kvartalsutskick. Autogiro kan du antingen ansöka om i din internetbank eller fylla i blanketten som ligger under dokument och blanketter på startsidan och sedan skicka in till oss. Du får sedan en bekräftelse från vilket datum autogirot börjar gälla.

-Vad är överlåtelse- och pantavgift?

Överlåtelse- och pantavgift är avgifter som föreningen har rätt att ta ut enligt deras stadgar eftersom dom har en skyldighet att hålla ett uppdaterat register över ägare (för utskick av kontrolluppgifter) och pantföreskrivningar. Överlåtelseavgiften är 2,5 % av det gällande prisbasbeloppet och den debiteras, i de flesta föreningarna, på köparens första avi. Pantavgiften är 1 % av det gällande prisbasbeloppet och debiteras på avin varje gång du tar ett lån med din bostadsrätt som säkerhet.

Styrelsen

-Får styrelsen dela ut styrelseprotokollen till medlemmarna?

-Nej, styrelseprotokollen är inte offentliga. Om en fråga om en enskild medlem behandlats på ett styrelsemöte har medlemmen i fråga rätt att få ta del av det ärendet om medlemmen begär det, genom ett protokollsutdrag eller att det meddelas honom/henne på annat sätt. I många föreningar informerar styrelsen medlemmarna om det som händer under året via sin hemsida eller infoblad.

-Har medlemmarna i föreningen rätt att ta del protokollet från föreningsstämman?

-Senast tre veckor efter stämman skall det justerade protokollet finnas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna. Medlemmen har således rätt att läsa igenom protokollet men föreningen har ingen skyldighet att kopiera protokollet och sätta upp i trappuppgångar eller dela ut det. Informationen från styrelsen till medlemmarna om det som händer under året kan i stället ske via hemsida eller infoblad.

-Måste styrelsen föra protokoll vid styrelsesammanträden?

-Vid styrelsens sammanträden skall det föras protokoll som undertecknas eller justeras av ordföranden och den ledamot som styrelsen utser till det. Protokollen skall föras i nummerföljd och förvaras på betryggande sätt. (Se: EFL 6 kap 8 §). Kontakta eran handläggare för att få en exempelmall på ett styrelseprotokoll.